Dag 14 - Reisverslag uit León, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit León, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu

Dag 14

Blijf op de hoogte en volg Inge

03 Oktober 2015 | Spanje, León

Gisteren aan het eind van de middag geborreld bij restaurant El Camino. Daar was een Bulgaarse die een heerlijke salade voor ons gemaakt heeft met een heerlijke zelfgemaakte sangria. Zij hebben vanavond de beste paella van de Camino. Zegt ze. Dus dat gaan we dan maar doen. Dan krijgen we bij het desert hun story van de Camino te horen. Om 19 uur aangeschoven en er waren 17 mensen voor het eten. Oa onze Spaanse hispitalero. Door Manuel zelfgemaakte super paella gehad met kip en vis. De beste tot nu toe. Echt heel erg lekker met een goede wijn erbij. Bij ons zat een meisje uit Taiwan dat nu in Melbourne woont en een 0-uren contract heeft bij Specsaevers. Zij reist 6 maanden per jaar en heeft oa de Kilimandjaro beklommen tot 5000 meter!! Maar toen kwam de story bij het desert: Manuel komt uit Barcelona en heeft in 2011 de Camino gelopen. Terug in Barcelona had hij heimwee en is ergens in een albergue gaan werken. Svetlana uit Bulgarije heeft in 2013 de Camino gelopen en overnacht in de albergue waar Manuel werkte. Daar hebben ze elkaar gesproken en zij ging weer verder op weg naar Santiago. Zij had hem gezegd dat ze misschien wel terug kwam. Ze hebben in die tijd geen enkel contact met elkaar gehad en zij is naar Santiago gegaan en door naar Finisterre. Dat stuk doe je normaal 3 dagen over (88 km) maar zij heeft het in 2 dagen gedaan. Na 2 weken is zij terug gegaan naar de albergue waar Manuel werkte. Hij was in de keuken de paella aan het maken toen zij hem op de schouder tikte. Niemand heeft die avond paella te eten gekregen. Svetlana is nog even terug gegaan naar Bulgarije om haar werk en appartement op te zeggen en haar familie te zeggen dat ze bij Manuel in Spanje ging wonen. Zij wilden graag samen iets doen voor de mensen op de Camino. Het liefst een eigen albergue maar dat lukt nog niet. (Volgend jaar wel!). Vandaar nu alleen een restaurant waar ze willen uitstralen dat als je de wereld wil veranderen het moet beginnen bij jezelf. Prachtig verhaal en duidelijk een heel mooi en verliefd stel. Er zaten ook 5 Amerikaanse dames aan tafel die al gehoord hadden dat er 5 Dutch skirtladies de Camino lopen. Wij zijn beroemd!!! Op onze kamer lag behalve het Taiwanse Australische meisje nog een oudere Spanjaard. We waren een beetje bang dat hij zou snurken maar dat viel gelukkig heel erg mee. Er zaten in de "huiskamer" nog aardig wat mensen gezellig met elkaar te praten maar om 21.30 uur was het doodstil in huis. Ik heb heerlijk geslapen maar dat had niet iedereen. Om 6.30 uur weer de wekker en we breken records. We kunnen nu in 15 minuten ons wassen, aankleden en inpakken!!! Om 7 uur ontbeten bij Svetlana en Manuel. We konden bestellen wat we maar wilden. Tot gebakken eieren toe. We hebben het maar gehouden op yoghurt met muesli, verse jus en thee. De Amerikaanse dames kwamen er ook ontbijten en vroegen waar onze skirts waren. Nog een beetje te koud. Om 7.30 uur begonnen met lopen met een hele mooie zonsopgang in onze rug. Het was wel heel koud en misschien morgenvroeg toch maar de handschoentjes aan doen. De eerste 12,5 km hadden we er al snel op zitten en het landschap begint een beetje te veranderen. Er zijn nu meer bomen en Gina was erg blij met eindelijk een bocht in de weg. Bij de eerste mogelijkheid een koffiestop gedaan met heerlijke verse bananencake. Daar kwam een man flyeren voor een albergue 12 km verderop. Direct besloten daar te zullen overnachten want het is nu goed weer en morgen wordt er regen verwacht. Dan hoeven we morgen maar 12 km naar Leon te lopen. In Mansilla nog een koffiestop gedaan en in de supermarkt brood, kaas en ham gekocht. Dit op de Plaza Mayor lekker opgegeten. Toen op voor de laatste 6 km. Dit was een saai stuk langs de N601 maar we hadden genoeg te praten en te evalueren,want dit is eigenlijk onze laatste hele wandeldag. In Puente Villarente op zoek naar onze herberg en daar hebben we heerlijk onze eigen slaapkamer met 3 losse bedden en 1 stapelbed. Iets duurder dan we gewend zijn, maar we zijn er erg blij mee. En een lekkere douches dat ze hier hebben!!! Het weer begint wat te betrekken en het is te fris om nog buiten te zitten. Gina en Gineke hebben een kaasje en chips gescoord en bij de hospitalera konden we een fles wijn krijgen. Nu zitten we lekker bij de kachel!!!!

• 04 Oktober 2015 - 00:09

Marian:

Wat een leuk verhaal weer. Jammer dat het bijna voorbij is! Jullie hebben genoten zo te lezen en de thuisblijvers ook. Thnx.
    Goeie reis naar huis

• 04 Oktober 2015 - 00:55

Bouwe:

Prachtige love story van de Camino. Succes met het laatste stukje van de tocht ruim 320 km in de benen van de skirtladies. Leuke bijnaam.

• 04 Oktober 2015 - 10:09

Lya:

Het blijft lsuk om al jullie belevenissen mee te beleven op deze manier. Geniet nog van de laatste 2 dagen en jullie kennende maken jullie er vast wat moois van. Veel plezier!

• 04 Oktober 2015 - 22:25

Trudi:

Ik heb genoten van jullie belevenissen en jullie mogen trots zijn op jezelf! Knappe prestatie, en jullie doen t prima op de foto zonder fohn of krultang! Geniet van jullie laatste dagje daar! en tot gauw weer op de tennisbaan! Groetjes Trudi