Dag 16 - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

05 Oktober 2017 | Spanje, Pedrouzo

Ook vanochtend weer rustig aan opstarten. Zelfs tijd om te douchen daar we, omdat we van het hotel handdoeken hebben, geen natte handdoeken hoeven mee te nemen.
Na het ontbijt eerst weer een klimmetje en weer even gestopt bij het 12,5km punt ( wat achteraf helemaal niet klopt) en nu hebben we allemaal een mooi camino armbandje.
Afwisselend liepen we weer langs de weg en door eucalyptusbos. Je merkt dat iedereen een beetje in een uitgelaten stemming is, omdat Santiago steeds dichter bij komt. De meesten die we tegen komen, gaan vandaag Santiago binnen lopen. Wij stellen het nog even uit en lopen vandaag tot Monte de Gozo.
In Lavacallo komen we Juan Carlos tegen die we in 2015 in Los Arcos ontmoet hebben. (zie verslag: Los Arcos het gaat beginnen en dag 1 2015) waar hij van ijzerdraad een pelgrim voor ons gemaakt had. Hij zweeft nu 10 jaar over de camino en heeft nog net zoveel (weinig) tanden dan 2 jaar terug. Hij zit nu op de trap bij de kerk en maakt nog steeds van ijzerdraad caminofiguren die hij voor donativo "verkoopt"
Op het pleintje koffie gedronken en de eerste Belg gesproken. Wij waren de eerste Nederlanders die hij tegen kwam. Er zijn idd nauwelijks Nederlanders. Wij zijn 1 echtpaar en 1 man tegen gekomen. Deze Belg was 6 september in Irún gestart en hoopte vandaag aan te komen in Santiago.
In een supermarktje ham, kaas en drinken gekocht en bij de panedería lekker brood en dit onderweg gepicknickt. Deze plek was vroeger de wasplek waar de pelgrims hun kleren en zichzelf wasten om schoon in Santiago aan te komen.
Het werd steeds warmer maar gelukkig was er ook veel schaduw. Er lopen wel pelgrims te strompelen maar met een grote lach op hun gezicht. Ze zijn er bijna! Aan het begin van het dorp Monte de Gozo( nabij het pelgrimsmonument) ligt onze albergue. Het is een oud seminarie wat door Polen geleid wordt. De voertaal is hier Duits.
Ook hier hebben we een luxe kamer(soort van cellen met schuifdeur) en eigen badkamer. Tony gaat de auto weer halen en wij genieten van de reacties op ons blog. Wat is ons blog al veel bekeken!!! En Bertus hier alvast een voorproefje hoe de cathedraal gerestaureerd moet worden. Er is hier een mooie maquette.
De Poolse hospitalera vertelde dat het hier pas sinds zaterdag mooi weer is. Wat zijn wij dan toch een geluksvogels dat wij alle dagen al goed weer gehad hebben!
IPA gingen even een rondje langs de monumenten doen terwijl Gineke na haar powernap haar wasje gaat doen. Tony en Gina gaan de fiets weer ergens stallen.
Bij het monument van de pelgrims die naar Santiago wijzen hebben we een leuk gesprek met 2 Zwitsers die in 23 dagen 630km vanuit Lissabon zijn komen lopen. Ook nog een leuk gesprek met 2 Belgen(geen pelgrims maar wel komen lopen vanuit Santiago) die zeer geïnteresseerd waren. Petra bleef nog even met hen praten en Anneke en ik gingen terug om even lekker te douchen. Maar..... dat ging niet door. Want wie stonden daar op het terras met flessen wijn........??????? Bouwe en Anneke haar vader. Vandaag, met enige vertraging door de storm in Nederland, ingevlogen vanuit Amsterdam! Wat een verrassing!!!
Gezellig hier bij de albergue met glazen uit onze badkamer de wijn soldaat gemaakt.
Na overleg konden Bouwe en Anneke haar vader met ons mee eten met het pelgrimsmenu. Weer een geweldig menu met linzensoep, Russische salade of groene salade vooraf. Als hoofdmaaltijd schnitzel met frites of vis met rijst. Allemaal lekker en als toetje 3 chocolade balletjes met een lekkere vulling. Zo lekker maar zo lekker!!!
Na het eten gingen Bouwe en heit naar hun hotel in Lavacolla. We zullen hen morgen bij de mis in Santiago zien!!!

• 05 Oktober 2017 - 22:13

Marian:

Dames en Tony,

Morgen gaat het dus echt gebeuren en komen jullie aan in Santiago.

Ik ken het plein en heb tijdens ons bezoek in 2013 gezien, hoe emotioneel velen zijn als ze daar uiteindelijk aankomen. Ik wens jullie een hele fijne "finish". Geniet van de laatste kilometers, maar ach dat hoef ik niet te zeggen dat doen jullie al de hele tijd.

Marian

• 06 Oktober 2017 - 10:03

Lya:

Ha kanjers,

Op naar het eindpunt, en wat zal het een overwinning voor jullie zijn. En wat een ontzettend fijne en mooie verassing voor Anneke, die zal vast al een traantje gelaten hebben.
    Veel plezier met de laatste loodjes.......

Lya