Dag 22 - Reisverslag uit Lires, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu Dag 22 - Reisverslag uit Lires, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu

Dag 22

Door: Gineke+Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

11 Oktober 2017 | Spanje, Lires

Gineke:
Wo 11/10
Vanochtend gaan we O Coruña bekijken. Er loopt een prachtige zeepromenade rondom het schiereiland waarop het oude gedeelte ligt. We genieten weer volop van het prachtige weer. Jammer dat we morgen toch echt weer kilometers moeten maken om vrijdag weer thuis te kunnen zijn. Lichtpuntje is wel dat het in NL ook eindelijk weer lekker weer wordt. Zondag zelfs 20 gr.
We lopen langs de Torre de Hercules, werelderfgoed van UNESCO. Oorspronkelijk zou hier al in de tweede eeuw na Chr. een vuurtoren zijn gebouwd, het is de oudste romeinse vuurtoren in de wereld. Hij is eind 18e eeuw gerestaureerd en ziet er ook best nieuw uit. Verderop komen we nog langs kasteel San Anton. In het oude gedeelte staan we ineens voor een oorlogsmuseum. In een prachtig oud gebouw, met statige trappen binnen, kunnen we een scala aan wapentuig, uniformen, granaten etc aanschouwen. Leuk om ff doorheen te lopen. Eind 19e eeuw is een groot deel van Spanje bezet geweest door Frankrijk (Napoleon). De Britten zijn de Spanjaarden te hulp gekomen. Middenin de oude stad hebben we lekker geluncht met tortilla. Overal smaakt hij weer anders. Als we rond 2 uur A Coruña uitrijden hebben we toch alweer 10 km gelopen. Nu op naar Astorga, ongeveer 2,5 uur rijden. Als we ter hoogte van O Cebreiro zijn, zien we een flinke rookpluim. Later horen we van een vrouw van het tankstation dat er pyromanen actief zijn in dit gebied. Rond half 5 zijn we in Astorga. Al rijdend heb ik hotel Gaudi geboekt via .... ;). Het ligt (uiteraard) tegenover het kasteel van Gaudi en naast de kathedraal.
De kathedraal is prachtig van de buitenkant. We besluiten om hem te bezoeken en daar hebben we geen spijt van. Hij is ook prachtig van binnen. Met een NL audioguide bekijken we de prachtige altaren. Het hoofdaltaar zou zo van de hand van Michelangelo kunnen zijn. Ook is er een altaar van Jacobus speciaal voor de pelgrim. Wij vonden deze kathedraal mooier dan die van Bourgos. Na afloop gaan we op het gezellige Plaza Mayor ergens eten. Als we eerst een drankje bestellen krijgen we er een lekker hapje bij (klein broodje met sla, tomaat en tonijn). Zo leuk hier in Spanje! We zien trouwens veel pelgrims hier in Astorga lopen. Grappig idee dat de meiden hier drie weken geleden doorheen liepen. Intussen krijgen we door dat ze lekker in de hangmatten liggen in Lires. Goed zo!! Morgen ook alweer jullie laatste Wandeldag!! Geniet er maar lekker van!

Inge:

Dag 22
Gina was al voor de wekker op. Deze hadden we op 7.30 gezet.
Bij de buren even luxe ontbeten met vers fruit en daarna weer beginnen met lopen bij de kaap. Maar wat was het daar mooi. Eerst zagen we de zon opkomen en daarna zagen we een veel woestere zee dan gisteren. Prachtige woeste golven die op de rotsen sloegen. Fascinerend!!!!
Langs de kust liepen we de stad weer uit. Onderweg haalden Gina en Petra bij de supermarkt nog wat bananen en yoghurtjes voor onderweg. Want er zou onderweg niets te krijgen zijn.
Het eerste stuk was weer flink stijgen maar gelukkig liepen
we in de schaduw. We komen veel mensen tegen die vanuit Finisterre naar Muxia lopen.
Er is idd niets te verkrijgen onderweg en we zijn blij met de Oikos yoghurtjes die Gina en Petra vanochtend gekocht hadden.
Ca 14 uur komen we aan in Lires, waar 1 albergue is. We hebben niet gereserveerd maar er is nog plek voor ons. We mogen naar zolder (de deur zit nog op slot) en omdat wij de eersten zijn kunnen we alle 4 een 1-persoonsbed nemen. Blijven er nog 2 stapelbedden over. We hebben een eigen badkamer met massagedouche!!!
Op het terras met view over de zee een heerlijk broodje gegeten en eindelijk ons kopje koffie.
Petra ging lekker met haar handdoekje en boekje richting strand. De anderen gingen lekker douchen en chillen op het terras met view en een lekker wijntje. Ook de hangmat lekker uitgeprobeerd.
Het pelgrimsmenu werd om 19.30 uur geserveerd. Helaas is de Spaanse logistiek hier wat ver te zoeken en konden wij pas om 20.30 uur bestellen terwijl anderen al aan het dessert zitten.
Ondertussen horen we dat de verschillende thuisfronten al druk bezig zijn voor onze thuiskomst.
Morgen nog lekker een dagje lopen maar daarna is het wel even goed geweest.

Helaas vandaag door de trage WiFi en slechte bereik geen foto's! ;-)

• 11 Oktober 2017 - 22:34

Ina:

Anneke morgen de laatste dag. Daarna ....de top herinneringen om nooit te vergeten.
    Ik wil jullie allemaal bedanken voor de verslagen en foto's!! Super om dat op deze manier mee te maken. liefs Ina