Dag 17 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

06 Oktober 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Na een goede nacht wilden we gaan ontbijten. Maar.... het was overal donker. Geen ontbijt dus. Al onze rugzakken nagekeken wat we nog aan fourrage hebben en dit bij elkaar gelegd. Koeken, yoghurtjes en bananen. Dus dat ging best zo. Nadat we wat spullen bij Tony in de auto gelegd hebben die we niet meer nodig hebben, op weg naar ons einddoel.
Het was behoorlijk fris door het windje dat waaide.
We liepen al snel in bewoond gebied met af en toe een mooie blik op de kathedraal. We worden allemaal nog blijer dan we al waren en nemen eerst nog een kopje koffie.
Door smalle straatjes komen we uiteindelijk bij de kathedraal!!! Wat een bijzonder moment om dit met zijn allen te mogen meemaken!
Na veel fotomomentjes hebben we onze rugzak ergens geparkeerd en zijn we in de rij gaan staan voor de mis. Inmiddels hebben Bouwe en heit zich bij ons gevoegd. De kerk was al aardig vol. Er kunnen 4000 mensen in!! We moesten ons een beetje verdelen, maar hadden allemaal een zitplaats.
Een non begon eerst met een workshop zingen. Ze kon zelf prachtig zingen en wij moesten haar nazingen. Toen begon de dienst. Veel misdienaars, pastores en een bisschop. Een mooie mis met aan het eind het zwiepen van de botafumeiro ( wierookvat van 63kg). Dit wordt door 8 mannnen trekkend aan een touw heel hoog door de kathedraal gezwiept met een snelheid van 68km per uur. Hij zwiept 65 meter hoog en de organist speelt de Hymne to the Apostel. Geweldig om te zien. In de kerk kwamen we nog de Oostenrijks/ Engelse Heidi tegen en Richard (trainman) from Hamburg.
Na afloop heeft Petra haar schoen naar de schoenmaker gebracht. Haar zool liet los. Deze werd hier snel en vakkundig gerepareerd. Op een pleintje met zijn allen geluncht.
Toen op zoek naar het centro internacional de Agicida al Peregrino waar we ons Compostela kunnen ophalen. We hoorden al dat je daar soms wel 2 uur voor in de rij moet wachten. Maar..... wij zijn een groep van 6 :-) en dan schrijf je je in en kun je vanavond om 19.30 uur zonder te wachten je Compostela ophalen. Daarna zijn we naar de huiskamer van de lage Landen gegaan. Daar zitten Riek en Hannie (vrijwilligers) die ons hartelijk ontvangen met koffie en thee. Daar komen we heerlijk tot rust en krijgen ook informatie over de verschillende camino's. Ook over hoe wij onze weg naar Finisterre kunnen vervolgen. Na daar een uurtje rustig gezeten te hebben toch weer de kathedraal opgezocht om in de (korte) rij te staan voor een omhelzing met Jacobus.
Op het plein voor de kathedraal heerst een heerlijke sfeer. De fietsers hebben hun fietsen neergelegd en gaan op hun hoofd staan, stelletjes liggen heerlijk met hun hoofd op hun rugzak te genieten van de kathedraal(in de steigers), anderen proberen een "jump" foto te maken. Echt bijzonder. En de lucht is zo mooi blauw!
We gaan bijtijds eten (heit trakteert:-)) omdat we om 19.30 ons Compostolaat kunnen ophalen. Om 19 uur horen we de klokken slaan. Mooi, maar het zijn geen van Bergen klokken.
Om 19.30 weer terug voor ons Compostelaat en helaas mag alleen onze logistiek manager (Tony) naar binnen. Binnen staat nog een flinke rij individualisten te wachten. Er mogen geen nieuwe meer naar binnen. Tony mag bij een andere balie onze oorkondes ophalen en is zo weer buiten. We hebben hem!!!!!! Niet bij iedereen is de naam goed geschreven maar ook dat heeft wel wat.
Weer terug naar het terras waar Bouwe en heit nog zitten en via de schoenmaker ( waar gelukkig Petra haar sokken nog lagen) naar onze albergue gelopen. Een prachtig gekleurde zonsondergang geeft onderweg een gezicht op de stad. Tony hoeft deze keer niet op de fiets om de auto te halen want hij kan carpoolen met Bouwe.
Onze albergue is een oud klooster met allemaal 1 persoonsbedden. Wat zullen wij heerlijk slapen na zo'n bijzondere gedenkwaardige dag!

• 06 Oktober 2017 - 21:57

Ouders Van Gineke:

De tocht is volbracht het doel in bereikt zonder problemen in Santiago aangekomen. Gineke en Tony fijn dat jullie dit samen volbracht hebben meid je conditie is nog redelijk daar zijn we blij mee!!! En "wandelvriendinnen" dat julliedit op deze manier mogelijk hebben gemaakt daarvoor krijgen jullie van ons een dikke knuffel !!! We wensen jullie nog een paar gezellige dagen en voor later een goede reis terug

• 07 Oktober 2017 - 09:04

Marianne:

Beste wandelaars.

Van harte gefeliciteerd met het volbrengen van deze tocht. Via Gineke heb ik mee mogen genieten van jullie verslagen. Ik heb hiervan genoten om zo op afstand mee te kunnen kijken en delen. Dank dat jullie dat mogelijk gemaakt hebben.
    Groet Marianne

• 07 Oktober 2017 - 16:49

Bep.:

Hallo allemaal,
    Jullie hebben een geweldige ervaring mogen en kunnen delen en met z'n allen volbracht, een felicitatie is nu zeker op zijn plaats. Een fantastische ervaring voor het leven!!
    Bedankt dat wij mee mochten genieten van jullie belevenissen.
    Nog veel plezier de komende dagen!

Groetjes, Bep.