Dag 15 - Reisverslag uit León, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit León, Spanje van Inge Duivenboden - WaarBenJij.nu

Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Oktober 2015 | Spanje, León

Gisterenavond om19 uur werd de klok geluid dat het eten klaar was. Wij zaten aan tafel bij een Duitser en 2 Brazilianen waarvan de man zeer onderhoudend was. Als voorgerecht hadden we salade en als hoofdgerecht kip. Natuurlijk met wijn en water. De gesprekken waren weer erg leuk maar om 20.30 wilden we eigenlijk toch wel naar bed. Gina had besloten toch niet boven in het stapelbed te gaan (ze ligt al 2 weken boven in) maar haar matras op de grond te leggen. Onze hospitalera vinden we niet zo leuk. Ze is te zakelijk en wil dat we meteen afrekenen. En ook de fles wijn van vanmiddag. Maar goed...... we zijn nog steeds blij met onze eigen kamer. Nadat Petra haar tenniskwaliteiten getoond heeft door 2 vliegen met haar backhand neer te slaan, konden we lekker gaan slapen.
Omdat we morgen maar 12 km hoeven te lopen, mocht de wekker op 6.45 uur staan. Redelijk goed geslapen en ontbeten in de albergue. Het had de hele nacht al geregend en dat deed het nog steeds. Dus om 8 uur in de regencapes en mijn wandelschoenen ( ik heb ze tot deze regen nog steeds in mijn rugzak meegezeuld) vertrokken. Door de regen waren de grindpaadjes zacht geworden en was het hard werken. Na 5 km dacht ik al een blaar te voelen en ik weet het nu zeker: mijn schoenen gaan NIET mee terug!!! Nog wat heuveltjes, snelwegen en een "gezellig" industriegebied en we liepen een somber Leòn in. Al snel de albergue gevonden maar het was nog te vroeg om in te checken dus aan de koffie in de kroeg aan de overkant waar al meer mensen drijfnat zaten te wachten.
We zijn klaar met ons wandelavontuur en hebben deze 15 dagen 340 km gelopen. We zijn trots op elkaar en onszelf en wat was dit bijzonder!! Wat hebben we veel meegemaakt en hoe leuk wij het ook met elkaar gehad hebben!!
Om 11 uur precies ging de poort open en gingen wij ook in de rij staan. Nou hebben de Spanjaarden weinig van logistiek meegekregen en hebben wij 1 uur in de rij gestaan voordat we verzekerd waren van een bedje bij de nonnen. Het is heel krap daar, dus snel onze bedjes geblokkeerd en weer naar de overkant om op te warmen met koffie, taart en een borrel.
Het is vandaag en morgen feest in de stad dus ondanks de regen veel mensen en muziek op straat.
Bij de cathedraal was het erg druk en er bleek een optocht te zijn van alle dorpen in de provincie Leòn met mooi versierde wagens getrokken door buffels. En met muziek dus en dansen in klederdracht. Ze lopen hier trouwens ook op klompen!! Tijdens de optocht klaarde het weer op en werd het droog. Erg leuk dat ze dit speciaal voor ons georganiseerd hebben!!
Daarna op zoek hoe morgen in Bilbao te komen. Bij de oficina de turismo gaf ze ons 3 mogelijkheden: een bijzonder mooie treintocht door het mijnengebied, de rechtstreekse bus en de bus met overstap in Burgos. Volgens haar ging er 's ochtends geen bus naar Burgos en zouden we met alle mogelijkheden pas ca 21.30 in Bilbao zijn. Dat vinden wij een beetje jammer van onze dag dus zijn we toch maar naar het busstation gelopen om daar te vragen of er toch niet een andere mogelijkheid is. (Wij hadden thuis nl gezien dat dat wel kon).
Bij het busstation was alleen een Spaans sprekende dame en ik kon haar zelfs in het Spaans vragen en duidelijk maken wat wij wilden en ze begreep mij!!( zouden dan al die lessen dan toch niet voor niets zijn geweest?). En we hebben nu een bus om 11.15 naar Burgos en vandaar om 14 uur een bus naar Bilbao. Precies wat we wilden.
Via de kerk waar morgenvroeg om 7.30 uur een pelgrimsmis is, weer terug naar ons pleintje bij de albergue. Een en al gezelligheid daar dus maar een flesje wijn besteld.
Om 19 uur naar de vesper geweest. Ik had totaal geen idee wat het was en weet het nog niet. Maar het was iets met nonnetjes en zingen. Ook weer heel bijzonder. Het pelgrimsmenu was nu ook niet echt gevarieerd: salade vooraf en dan kip of vis. Smaakte prima.
Nog een koffie in de bar aan de overkant en dan zo lekker naar bed.

• 05 Oktober 2015 - 14:15

Wim:

Ze hebben zelfs klompen op stelten. Wat de regen betreft is het volgens de verwachtingen morgen hier niet veel beter. Ik wist niet dat Petra zo'n goed backhand heeft dus de vliegen in Nederland zijn gewaarschuwd. Goed dat het allemaal zo goed is verlopen en geniet verder nog maar van de terugreis.

• 05 Oktober 2015 - 15:16

Lya:

Nog even genieten van jullie laatste dag en goede terugvlucht, nog een nachtje en dan kunnen jullie weer lekker in je eigen bed heerlijk tegen je man aankruipen!!!!

• 05 Oktober 2015 - 17:45

Henk En Puck:

Wat jammer dat het afgelopen is. We zullen de dagelijkse verslagen missen, want we hebben er heel erg van genoten. Morgen voor julie een hele goede reis gewenst.

• 05 Oktober 2015 - 19:12

Anja Blom:

He meiden
    Wat een prestatie hebben jullie geleverd en wat leuk dat we mee mochten lezen.Jammer dat het afgelopen is, ook voor ons, maar jullie kijken er misschien wel naar uit om weer in een fatsoenlijk bed te slapen en weer eens een bal gehakt te eten met aardappels en groenten.
    Geniet nog van de laatste dag en een hele goede reis naar huis!

• 05 Oktober 2015 - 21:07

Dorien :

Hoi Dames,

Wat een prestatie hebben jullie geleverd.
    Bedankt voor jullie mooie reisverslagen, ik zal ze gaan missen!
    Geniet van jullie laatste dag en alvast een goede reis naar huis.

• 05 Oktober 2015 - 21:28

Gerda:

Hoi Kanjers, jullie hebben de tocht volbracht. Chapeau!! Wat een prestatie! Inge bedankt dat we met jullie mee mochten reizen. Leuke verhalen met bijzondere momenten en prachtige foto's. Een leuk toetje, het dorpsfeest speciaal op de laatste dag van de dutch skirt-ladies. Goede thuisreis.

• 05 Oktober 2015 - 22:52

Peter:

Hallo Inge

Jammer dat het afgelopen is. Ik vond je verhalen erg onderhoudend.
    Leuk om jull u een te volgen en zou zo mee willen Loenen op jullie tempo.
    Kan ik best

• 06 Oktober 2015 - 00:29

Bouwe:

Proficiat dames met het voltooien van dit deel van de Caminio. Mooie prestatie van jullie allemaal. Goede terugreis morgen en tot morgen in Nederland. Het zal wel even wennen zijn om af te kicken van het relaxte wandel ritme.

• 06 Oktober 2015 - 17:42

Karin:

Wat een geweldige prestatie. En wat een avontuur. Toppie gedaan Inge en de andere dames.

• 06 Oktober 2015 - 18:55

Anja:

Wauw Inge, wat een geweldige reis en ervaring.
    Wat is dit bijzonder, GEWELDIG!!!!!!!!!!!